Lidé na internetu: jaké jsou možné zisky a rizika?
Internet je v současné době využíván asi polovinou české populace, přičemž nejvyšší penetrace
internetu je mezi dospívajícími (88% ve věku 12 - 15 let) a vysokoškolsky vzdělanými (76%),
nicméně rozdíly ve využívání tohoto média z hlediska věku, vzdělání i výše příjmu se neustále
zmenšují. Internet již dávno není jen pracovním nástrojem, ale je místem, kde lidé hledají a
navazují vztahy přátelské i partnerské a také zde často hledají zábavu - ať už diskutují o svých
nejrůznějších koníčcích, hrají online hry, stahují novou hudbu atd. Spolu s masovým využitím se
internet také stává předmětem výzkumu v sociálních vědách: v psychologii, sociologii, žurnalistice
či politologii. Ve výzkumu „psychologie internetu" či specifik chování lidí na internetu se ukazuje,
jak mnoho témat a otázek se při zkoumání lidí prostřednictvím tohoto média otevírá. Vždyť téměř
každé lidské konání má na internetu svůj obraz, který je nějakým způsobem proměněný, a možných
témat výzkumu je tak více než dost. Výzkum psychologických fenoménů vznikajících ve virtuálním
světě je v podstatě stále na svém počátku a je zde mnoho prostoru pro tvůrčí myšlenky a vznikající
teorie. V příspěvku je nabídnut základní přehled o směrech výzkumu chování a komunikace lidí na
internetu a ukázány některé výsledky z dosavadních empirických studií realizovaných v ČR.
Předkládaná témata jsou: virtuální komunikace, online vztahy, sexualita na internetu, virtuální
identity, online hry, internetové poradenství a problematika závislosti na internetu. U jednotlivých
témat budou ve světle dosavadních výzkumů diskutovány možné zisky a rizika, které internet v
příslušném kontextu pro člověka představuje.