Vliv mobilních telefonů na postavení žáků ve vrstevnické skupině
Ve svém příspěvku se snažím shrnout poznatky z výzkumu, týkajícího se mobilních telefonů a
postavení žáka ve vrstevnické skupině. Tento výzkum se opírá o teoretické poznatky z oblasti
psychologie malých sociálních skupin a o poznatky z oblasti fungování školní třídy a rolí, které se
v ní objevují. Data, které jsem nasbíral od žáků, se týkala postavení jednotlivých žáků ve školní
třídě a toho, jak žáci využívají mobilní telefony. Do výzkumného vzorku jsem zahrnul děti od 11 do
16 let, které navštěvovaly šestou až devátou třídu ve dvou základních školách v Chebu. Dohromady
se mého výzkumu zúčastnilo 8 tříd s počtem 202 žáků, ale vyplněné dotazníky odevzdalo jen 139
žáků. Data, která jsem od těchto 139 žáků získal, jsem vzájemně porovnal a k tomuto porovnání
jsem využil test nezávislosti pro kontingenční tabulky a koeficient kontingence C. Výsledky tohoto výzkumu mohou být využity v rámci podobně tématicky založených výzkumů. Využití může být také v ekonomickém sektoru, v oblasti psychologie a sociologie.