Podnikatelé a vedoucí neziskových organizací: podobní lidé s různou motivací
Ze čtyř různých přístupů k popisu podnikatelů, tj. jejich vlastností, motivace, lidského kapitálu a
typologie (Rauch & Frese, 2000), se tento příspěvek zaměřuje na rozvoj porozumění v prvních
dvou. Navíc je zacílen nejen na podnikatele, ale také na osoby vedoucí nestátní neziskové
organizace (NNO), které mohou být považovány za podskupinu sociálních podnikatelů (Austin,
Stevenson & Wei-Skiller, 2006). Proto se také tento příspěvek snaží detailněji porozumět lidem, kteří
vedou sociálně orientované NNO, a to prostřednictvím jejich porovnání s podnikateli
orientovanými na zisk. Studie byla realizována na porovnatelných souborech 117 podnikatelů a 78
osob vedoucích NNO v Praze, za použití stejné metodiky. Výsledky ukazují, že tyto dvě skupiny lidí
jsou si velmi podobné ve svých osobnostních charakteristikách, ale významně se liší v hlavních
motivech pro vedení organizace, obzvláště v motivech vztažených k pomoci druhým oproti motivům
finančním a překvapivě motivu nezávislosti.