Psychoterapeutický systém péče o děti s lehkou mozkovou dysfunkcí
V príspevku predstavujeme systém psychoterapeutické péce o deti s lehkou
mozkovou dysfunkcí, který je založen na trech základních prvcích: biofeedbacku,
hypnoterapii a rodinné systemické terapii. Doplnen bývá informováním rodicu o projevech
LMD a o vhodných postupech modifikace chování (behaviorální metody odmenování, príp.
trestu). Podle individuální povahy problému jednotlivých klientu a rodin je rozhodováno,
které z prvku psychoterapeutického systému budou behem psychoterapie zdurazneny.
Trénink s biofeedbackem je možné dále kombinovat s relaxacními technikami, ctením
relaxacních pohádek, nebo s kognitivními úkoly rozvíjejícími pozornost a výbavnost pameti.
Jedná se o ovlivnování aktuálního mentálního stavu prostrednictvím operantního
podminování na psychofyziologické úrovni s dostatecne rychlou zpetnou vazbou. Trénink
s biofeedbackem vede k dosažení relaxace, která je i objektivizovatelná záznamem
fyziologických hodnot. Následne (v prípade EEG-biofeedbacku) je možné trénink zamerit na
zlepšení pozornosti a na redukci motorické hyperaktivity odmenováním senzorimotorického
rytmu (SMR).
Hypnoterapii je možné užít ke zvládání sekundárních neurotických obtíží u detí s LMD
a poruchami ucení, také u LMD s enuresis. Pri dostatecné hypnabilite (která u detí bývá
v prumeru vyšší než u dospelých) lze hypnotické sugesce prímeji zacílit na podporu
pozornosti a sebeovládání. Zmínena bude aplikace bdelé hypnózy u výrazneji hyperaktivních
detí.